ATT TA SIG TILLBAKA EFTER EN UTBRÄNDHET, UTMATTNING ELLER DEPRESSION – FOKUS PÅ ÅTERHÄMTNING

Att återhämta sig efter en utmattning kan ta tid. Flera månader, ja flera år och vissa upplever att de aldrig tar sig tillbaka. Men det går. Att återhämta sig är livsviktigt för alla. Även de som inte mött den berömda väggen behöver återhämtning. Ja, alla människor. Tränar man hårt behöver man återhämta sig efter träningspass. Oavsett om det handlar om motionsträning eller landslagsutövare på elitnivå.

Man måste låta en återhämtning ta tid och har man inte tränat på det tidigare är det dags, ACCEPTANS. Javisst är det så! Vi människor skulle ha lättare att ta oss igenom svårigheter om vi ständigt tränade på just acceptans. I många olika situationer i livet spelar acceptans en stor roll.
Har vi låtit våra kroppar vara ständigt uppe i varv under antal dagar, månader kanske till och med år, är det inte underligt att kroppen säger ifrån. Dags att acceptera att det är dags att börja med ÅTERHÄMTNING. Först acceptera läget man befinner sig i. Sedan lägga all fokus på återhämtning och att ta sig ”tillbaka”.

Att vara nere på botten kan te sig på olika sätt, tex:

Gråtattacker utan att veta varför…
En trötthet som inte liknade något annat, mer död än levande, ingen ork, ingen livsglädje.  
En glömska som inte liknar något annat.
En känsla av att vara dum i huvudet.
Ingen livslust.

Att umgås med vänner, inte en chans. Några få minuter kan kännas som en hel evighet.
Man vill bara tillbaka till sängen, eller
soffan för att sova, åtminstone blunda. 
Man orkar inte leva, vissa vill inte leva, andra vill leva men orkar inte.

Att få en diagnos utmattningsdepression kan vara svårt att förstå, än mindre acceptera. Efter Acceptans kommer MÅL.
Mål som i att sätta upp kortsiktiga och långsiktiga mål. Mål som i drömmar går alldeles utmärkt men det är viktigast med realistiska mål. Mål som man kan klara av som är så viktigt för självförtroendet till en fortsatt utveckling framåt. Har man svårt att sätta upp mål, kan man ta hjälp.

Återhämtning kan ta tid, om man är fullständigt slut i kropp som knopp och kanske till och med fått en diagnos som utmattning eller depression.
Det behöver inte ta lång tid förrän det sker förändringar. Vissa behöver också modet. Det kan vara läskigt och obehagligt att ta sig över vissa ”trösklar” och man vill ta genvägar. Genvägar kan vara bra och smarta så länge det inte gör att vi undviker situationer vi ändå kommer att behöva möta och utsätta oss för framöver. Det finns många trösklar att ta sig över när man varit utmattad, en tröskel som just är en tröskel när man är frisk kan kännas som ett omänskligt hinder när man inte har någon ork.

Det finns ofta en bakomliggande rädsla som gör att vi inte vågar. Rädsla för att det återigen ska göra ont. För ont gör det. Ont så ända in i själen och oftast ter det sig i både yttre och inre kännedom. Man kan få kroppsliga men av att gå in i väggen. En del får livshotande sjukdomar. Och detta är inte konstigt med tanke på att ett av våra viktigaste organ, hjärnan tar stryk. Den blir överhettad, överbelastad och ja, den har ju liksom på ett sätt brunnit. Inte undra på att allt i kroppen tar stryk.

Är du oändligt trött i både knopp och kropp så är det dags att agera. Agera innan hela du förvandlas till en zombie, levandedöd. Kanske känner du redan att du är där. 
Ta hjälp om du inte kommer ur tröttheten. Tröttheten kan ta livet av oss människor. Ta hjälp om du inte reder ut det själv. Det finns mängder med återhämtningsstrategier. 
Att ta hand om sig själv borde vara lika självklart som att borsta tänderna.

Återhämtningsstrategier kan vara:

– Vila
– Promenader
– Meditation
– Yoga
– Mindfulness
– Umgås med barnen
– Läsa en bok  (undvika skärmtid)
– Umgås med vänner (vänner som vill och önskar en väl, som ger energi, eller låter en bara ”vara” och befinna sig i nuet utan fördomar, som hellre lyssnar än pratar). 
– ANDNINGSÖVNINGAR
– Teater
– Lyssna på musik

 

Ha tålamod – det kommer ta tid om du varit nere på botten.
Om du vill lära dig mer om hur man förebygger och motverkar psykisk ohälsa och bli en första hjälpare till psykisk hälsa, kontakta oss för mer information.