LYSSNA PÅ KROPPEN – UNDVIK ONYTTIG STRESS

Vårt mentala tillstånd avgör vilka hormoner som utsöndras i våra kroppar. Hormoner som är viktigt för vårt välbefinnande av de goda, och felaktiga kan vara ödesdigra.
Först och främst är det viktigt att skilja på stress och stressreaktioner. Det är våra reaktioner på stress som är problemet. Inte stressen i sig.
Det som är stressande för en person, kanske kan vara stimulans för en annan person. Vi kan bli lika stressade av att ha för lite att göra som för mycket.

Stressiga perioder kan vara positiva för kropp och knopp, även om det är en utmaning. Det kan stimulera livsgnistan och göra oss mer levande.
Den negativa stressen däremot, den vi bör undvika. Stressen som ger en förlorande känsla. Jag klarar inte, jag hinner inte, orkar inte. En känsla av otillräcklighet.
Detta är förödande om det pågår under en längre tid. Negativ stress försämrar så mycket i våra kroppar även immunförsvaret.

Lyssna på kroppen….
Vår kropp ger oss signaler hela tiden och vi behöver lära oss att lyssna på den, lära oss att känna brytpunkten mellan lust och olust och våga erkänna för oss själva när det inte längre känns roligt. Kanske är det bara återhämtning som behövs eller kanske har jag kommit till en punkt där det är fråga om att gå vidare i min utveckling. Jag har helt enkelt inte längre lust att utföra denna uppgiften längre, man behöver förnya. Tyvärr har vi lärt oss att ”kämpa på” och ”bita ihop” och därför tar vi kanske i ännu mer istället för att fylla på med positiv energi. Där kan kroppen lura oss i ”att vara hjälpsam”. Här kan det börja gå riktigt illa. Kroppen börjar utsöndra hormon som adrenalin, noradrenalin och kortisol för att hjälpa oss att orka. Vi märker inte att kroppen går på högre varv. Vi orkar ju. Kroppen vänjer sig vid de högre halterna av stresshormon och hela systemet blir överhettat. Nu kan det bli svårt att varva ner, kroppen och sinnet har blivit rastlöst att det är plågsamt och omöjligt att sitta still och göra ingenting. Man måste ha aktiviteter hela tiden. Många som är i det här stadiet inser inte att det är fara för deras liv, att den stora risken är att de kan klappa ihop, för en dag tar energin slut. MAN FALLER IHOP, MAN GRÅTER OCH FÖRMÅR INGENTING. Man når den berömda väggen, som i det här läget bokstavligt kan kännas som en vägg, man slår så hårt emot att det är svårt att resa sig igen. Man kan bli liggandes med sin oro och ångest för evigt om man inte är rädd om sig. Dessutom utveckla en kronisk trötthet. Med en känsla av att ingenting i kroppen fungerar längre. Ett hopplöst liv.

Att utveckla en livsstil som passar oss själva kan vara en utmaning och även att bibehålla. Det är färskvara som allt och man måste ständigt lyssna på kroppens signaler. Hellre få kroppen att sända ut ”gladhormoner” som endorfiner, serotonin och dopamin. Gör mer av det vi mår bra av och hitta en balans. Ibland kan vi vara tvungna att säga nej till saker vi tycker om.

Lyssna på kroppen!
Tips: Lär dig att lyssna inåt, dvs vad kroppen behöver genom medvetenhet, andning är det viktigaste, finns mängder med andningsövningar varav vi har gett några och kommer att ge fler framöver.
#hälsainifrånochut